Przejdź do treści
slide 1 of 1
Przejdź do stopki

Zmiana przepisów dotyczących garaży SZCZEGÓŁY

Menu

Aktualności

Treść

Do końca czerwca trwają konsultacje społeczne w sprawie wariantów przebiegu zachodniej obwodnicy Pszczyny, przedstawionych przez działający na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach zespół projektowy. Planowana zachodnia obwodnica Pszczyny ma połączyć drogę wojewódzką nr 935 (czyli północną obwodnicę miasta) z drogami wojewódzkimi nr 933 (trasa Pszczyna – Pawłowice) i 939 (trasa Pszczyna – Strumień). Inwestorem i koordynatorem działań w tym zakresie jest Zarząd Województwa Śląskiego reprezentowany przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Opracowanie studium korytarzowego to wstępny, ale jednocześnie jeden z kluczowych etapów skomplikowanego procesu, jakim jest przygotowanie inwestycji. Proponowane warianty trasy przebie-gają przez: Radostowice, Porębę, Brzeźce i Wisłę Wielką.

Przedstawione warianty przebiegu trasy nie były w ogóle konsultowane wcześniej z Gminą Suszec. Podobnie jak mieszkańcy pracownicy Urzędu Gminy po raz pierwszy mogli zapoznać się z planami przebiegu obwodnicy po zamieszczeniu informacji na portalu pless.pl, a następnie na spotkaniu informacyjno-konsultacyjnym zaaranżowanym przez Zarząd Dróg Wojewódzkich, które odbyło się w Starostwie Powiatowym w Pszczynie w dniu 21 maja.

Po burzliwym spotkaniu w Starostwie (co nie dziwi przy braku profesjonalnych wyjaśnień ze strony zleceniodawcy, tj. Zarządu Dróg Wojewódzkich) obecnie odbywają się oddolne zebrania w sołectwach Wisła Wielka, Poręba i Brzeźce. W poniedziałek 26 maja spotkanie w tej sprawie odbyło się również w Radostowicach, uczestniczyło w nim około sto osób. Obecni na zebraniu mieszkańcy jednogłośnie wyrazili sprzeciw wobec przedstawionych wariantów trasy w efekcie czego sołtys sołectwa Radostowice przygotowuje protokół ze spotkania oraz stosowną uchwałę, która zostanie przekazana do Zarządu Dróg Wojewódzkich.

Jak wszyscy mogą zauważyć natężenie ruchu na drodze wojewódzkiej nr 935 tj. ul. Pszczyńskiej na odcinku przebiegającym przez Gminę Suszec jest ogromne i wciąż rośnie. Odczuwają to mieszkańcy i wnoszą wiele interpelacji o rozwiązanie tego problemu. Duży udział w tym ma niewątpliwie tranzyt, który odczuwalny jest w największym stopniu na odcinku przebiegającym przez sołectwa Radostowice, Kobielice, Suszec i Rudziczka. Część ruchu tranzytowego przenosi się bowiem z drogi wojewódzkiej nr 935 przez wąskie, wiodące wśród zabudowy mieszkaniowej drogi powiatowe ul. Porębską w Radostowicach czy ul. Jana Pawła II w Kobielicach, ul. Wyzwolenia w Kryrach, Mizerowie na drogę wojewódzką nr 933 łącząca Pszczynę z Pawłowicami.

Budowa zachodniej obwodnicy Pszczyny ma za zadanie osiągnięcie kilku kluczowych celów w tym bardzo istotnego z punktu widzenia Gminy Suszec odciążenia drogi wojewódzkiej nr 935, ale też innych jak np. uruchomienie dostępu do nowych terenów inwestycyjnych w aglomeracji i w regionie. Efektem inwestycji ma być zmniejszenie natężenia ruchu na DW935 i udrożnienie ważnej dla województwa sieci drogowej w aglomeracji pszczyńskiej, co również wpłynie na odciążenie dróg powiatowych na terenie Gminy Suszec t.j. ulicy Porębskiej w Radostowicach, ul. Jana Pawła II w Kobielicach czy ul. Wyzwolenia w Suszcu, Kryrach i Mizerowie. Na skrzyżowaniach drogi wojewódzkiej nr 935 z tymi drogami tworzą się już teraz zatory drogowe i występują poważne utrudnienia we włączaniu się do ruchu, co stwarza bardzo wiele niebezpiecznych sytuacji, wzrosła liczba kolizji i wypadków. Ponadto wyjazd mieszkańców z posesji zlokalizowanych przy DW 935 na całym odcinku na terenie Gminy Suszec i włączanie się do ruchu jest również znacznie utrudniony i niebezpieczny. Mieszkańcy zgłaszają nagminnie problem utrudnień w ruchu i zagrożenie bezpieczeństwa oraz proszą o poprawę tego stanu rzeczy. Przewidywana budowa sygnalizacji świetlnej czy ronda na ww. skrzyżowaniach nie poprawi przejezdności tej drogi. Umożliwi jedynie włączanie się do ruchu pojazdom wyjeżdżającym z dróg powiatowych ale jednocześnie będzie sprzyjała tworzeniu się skumulowanych potoków pojazdów, stąd w interesie mieszkańców naszej Gminy jest mimo wszystko wypracowanie akceptowalnej z punktu widzenia naszej społeczności alternatywy dla obecnego układu komunikacyjnego, sprzyjającej mieszkańcom, ale jednocześnie jak najmniej ingerującej w obecne otoczenie i warunki życiowe.

Dziś słyszy się wiele narzekań na sposób realizacji inwestycji przez ZDW jeśli chodzi o drogę DW935, która była remontowana, przebudowana w 2010. Były zabiegi ze strony gminy, aby była ona zrealizowana w standardzie, w jakim obecnie jest zrealizowana droga DW933 (z ścieżką rowerową i chodnikiem). Jednak brak zgody ze strony niektórych właścicieli nieruchomości, w tym nawet instytucji państwowych na wycinkę drzew w lesie spowodował, że została ona wykonana z pominięciem poprawiających funkcjonalność rozwiązań.

2376464