Przejdź do treści
Suszec 2
Przejdź do stopki

Menu

Aktualności

Aktualności

Treść

W dn. 4 listopada 2016 r. odbyło się posiedzenie Zarządu Śląskiego Związku Gmin
i Powiatów w gminie Przyrów. W trakcie posiedzenia Zarząd Związku przyjął m.in. stanowisko ws. nielegalnego składowania odpadów na terenie woj. śląskiego. Zjawisko deponowania niezgodnie z prawem różnego typu odpadów (często niebezpiecznych) występuje na obszarze szeregu gmin woj. śląskiego. Problem ten nierzadko doprowadza do głębokiej degradacji środowiska naturalnego, w wielu przypadkach skutkując skażeniem gleby, powietrza i wody pitnej substancjami niebezpiecznymi. W konsekwencji stanowi on też duże zagrożenie dla zdrowia i życia mieszkańców. Odpady składowane są niezgodnie z otrzymanymi zezwoleniami przez niektóre firmy funkcjonujące w sektorze gospodarki odpadami, często działające na pograniczu prawa. Ponadto podmioty te - chcąc uniknąć kary – niejednokrotnie w tajemniczych okolicznościach zaprzestają prowadzenia działalności, porzucając tereny, na których są składowane lub przechowywane odpady. Usunięcie takich odpadów wiąże się z ogromnymi kosztami.

            Zarząd Związku apeluje w swoim stanowisku do Ministra Środowiska o podjęcie pilnych prac nad zmianą prawa w celu skutecznego rozwiązania wyżej opisanego problemu. Jednocześnie członkowie Zarządu postulują wdrożenie skutecznych procedur w zakresie kontrolowania przestrzegania przepisów prawnych przez podmioty właściwe w tej dziedzinie. W opinii Zarządu Związku bardzo ważną kwestią jest też efektywna koordynacja działań związanych z usunięciem nielegalnie nagromadzonych odpadów, za którą odpowiedzialne są służby i inspekcje funkcjonujące w systemie administracji rządowej szczebla centralnego i wojewódzkiego.

2221160